Sunday, May 17, 2009

Menjelang Hari Bahagia..

(Bingkisan peristiwa penting 7 Mac 2009)

Majlis Pernikahan di Masjid Besar Pontian

Lebih kurang 7pg aku sudah bersiap2 untuk ke Pontian bersama rombongan keluarga. Pagi ini adalah pagi yang sangat penting buat aku khususnya dan bagi semua kaum lelaki am nya iaitu majlis pernikahan. Kami dijadualkan bernikah pada jam 10am (waktu KL). Lebih kurang jam 9pg kami tiba di Masjid Besar Pontian. Setibanya di sana, kami terus menuju ke dalam Masjid. Tepat jam 10pg, Tuk kadi memanggil kedua2 belah pihat untuk sedia menjalankan acara pernikahan. Tok kadi suruh amek wuduq dulu.......

Semuanya dah ready, aku memang dah nervous abes tengok Tok Kadi. pagi tu ade beberapa pasangan lain turut bernikah. Tapi, kadi lain2 la...Malam tadi aku dah menghafal cukup2. Atas bantuan dan tunjuk ajar abang ipar aku, aku agak konfiden gak la.




Kadi: Nozri (sebutan pelat arab), anda susah bersedia?
Aku: Yerrr tok, saya sedia.
Kadi: Adakah anda mahu cuba try dulu atau terus jalan akad?
Aku: Jalan terus tok....(dalam hati, memang nak cepat jerrr)
Kadi: Bagus, kita mulakan......Mohd Nozri......blablabla...tunai!
Aku: Aku terima ...blablabla.............blablabla...................tunai!
Kadi: Sah?....Sah?.....Sah?
Saksi: Sahhhhhhh....(beramai2)
Kadi: Alhamdulillah...lepas doa, kamu buat sujud Syukur yerr. Tau tak macam mana
sujud syukur?
Aku: eeerrrrr...tau tok... :) ????????



Alhamdulillah dengan sekali lafaz kami sah bergelar suami isteri...aku pun mulakan sujud ayukur di tempat solat Imam sambil disaksikan semua tetamu.....amiinnnn..

Kadi: Boleh baca qutbah nikah?
Aku: errr...tok baca lebih afdal. Tok jer la baca.
Kadi: Haaaaa....qutbah ni kene baca kuat2 dan terang. Kalau baca x kuat, bukan qutbah
namanya. Takpe, biar saya yang baca...blablabla..........blablabla.....
Kadi: Anda faham?
Aku: Faham tok
Kadi: Anda boleh baca Taklik nikah?
Aku: Boleh tok. Saya cuba, (dengan yakin.....sekali tulisan arab daaaa!!!)....blablablablabla....


Kadi: Sungguh lancar bacaannya. Kamu ni cikgu sekolah agama ker?
Aku: :) xla tok, saya bukan cikgu sekolah agama (senyum bangga dipuji) cuma ada la
belajar sikit2....


Majlis Persandingan di rumah perempuan...nextime aku letak pic2 bersanding pulak k...

No comments:

Post a Comment